úterý 28. dubna 2015

Degustace vinařství Kraus v Gallery Winery Máneska

Prozatím v rámci degustací moc neexperimentuji a soustředím se na moravskou přehlídku vín, o to víc jsem se těšila na degustaci vinařství Kraus, tedy "exotické" vinařství z Mělníka se slavným jménem, více o profesorovi Krausovi ZDE. Už když jsem byla na vinobraní v Mělníku, tak patřilo vinařství Kraus spolu se Žernoseky a školním statkem Mělník k tomu nejlepšímu co šlo v rámci pouliční nabídky zkusit (samozřejmě kromě nekonečné nabídky langošů, klobás a burčáku tajemného původu). K českým vínum bych měla mít patriotický vztah, ale nějak jsem z nich spíš v rozpacích a nemůžu si přivyknout na jejich jemný až přiškrcený projev, samozřejmě existují čestné výjimky, některé dnes taky zmíním.

Místo pana Krause nejmladšího přijel hlavní enolog, což bylo taky fajn, ale musím říct, že s jeho tempem výkladu šlo o blesko-degustaci na 50 minut, ani jsem si nestihla vychutnat a pomazlit se s víny, no nevím, jestli si fakt někdy udělám ty degustační zkoušky, ten tlak na rychlost mě znervózňuje :)  Obecně se mi vína líbila, měli jemnější elegantní projev, některá by si zasloužila ještě rok počkat, většinou v nich byla fajn mineralita (zřejmě díky opuce a vápenci) a výrazné občas mírně ale fakt jen mírně víc vystupující kyselinky než by se slušelo. Každopádně studenější a "ofoukaný" terroir Čech a Mělníka jsem v nich postřehla, na druhou stranu to byla příjemná změna. A něco málo k vínům:

Sekt Kraus brut, ročník 2013, vyráběný klasickou metodou (kvašení v láhvi) patří určitě mezi přednosti vinařství, lehce perlilo a obecně se projevovalo spíš slaběji, mělo ale pěknou svěží a čistou vůni, chuť elegantní se spíše jemným kvasinkovým projevem (rok na kalech) s říznější kyselinkou a trochu hořčinkou na konci podtrženo ale pěknou mineralitou, která se mi u sektu fakt líbí, bylo  jablíčkově ovocné, možná trochu nepřístupné, asi bych si s ním potřebovala popovídat déle :) 80b

Pinot noir Labín (historické označení klaretu z pinotu noir), rosé (ne klaret), suché, 2014, nasládlá ovocitá vůně s jahodami, v chuti sušší, příjemně pitelné s dobrou překvapivě dlouhou dochutí na rosé, opět trochu hořčinka, která ale nevadila, naopak dělala víno docela zajímavé, celkově v chuti pevné a docela široké, koukala jsem :) 80b

Ryzlink rýnský, suché, 2013, minerálnější citrusovější vůně s lehkým dotekem květů, už vůně dávala tušit, že přijde pořádná kyselinka (mimochodem je to stejný rýňák jako v sektu), chuť jemná nevtíravá s fajn mineralitou, slabší méně výrazný konec, u rýňáku bych čekala větší pompu na konec i vzhledem k fajn závěru u sektu výše, 78b

Pinot Gris, polosuché, 2013, vůně hezká a aromatická, v chuti vystupují spíše kyselejší citrusy, celkově jemnější projev, s kapkou minerality, za mně spíš ne, na rulandské šedé moc úzké, možná někdy v budoucnu ještě něco ukáže, 78b

Enotrion cuveé, polosuché, 2013, cuveé 3 Burgund - RB, RŠ, CHAR, výrazný projev do Chardonnay už na první pohled se štychem mandarinky, ovocné, plnější opět s mineralitou na konci, lehce chlebovinka, zaujalo komplexnějším projevem a moc se líbilo, jsem zvědavá na budoucnost, 81b

Hibernal, polosuché, 2014, německý kříženec RR+Chancellor, na jehož vzniku se profesor Kraus osobně částečně podílel, vůně hodně aromatická, trochu nazelenalá, projevem takový brácha Sauvignonu, hodně bezový, černo rybízový, ke konci zelenější tóny, docela překvapivý fajn projev:) 79b

Ryzlink rýnský, polosladký, 2014, spíše německý typ ryzlinku (Mosela) s jen 9% alkoholu a vysokým zbytkovým cukrem, ve vůni a v chuti bez a trochu bon pari, netypický projev se zajímavou kombinací cukru a kyselin, musí ještě odpočívat, ale třeba za 5 let to bude zajímavé harmonické pití, škoda pít ho teď, 81 b

Tramín, polosuchý, 2014, první víno ze 3 let staré výsadby, ve vůni typický projev tramínu s růží, květem růže, čajem, hodně alkoholové divoké víno, se kterým bylo nutné čarovat, v projevu fakt mohutnější alkohol, sladší, trochu dřeva a nemůžu si pomoct ale i glycerol (nevím jestli je možné?), 76b

Pinot noir 2013, barva hodně světlá, někde jsem teď viděla výraz "králičí oko", což mi přijde trefný :), ve vůni lesní jahoda, trochu bylinky, v chuti se projevovala pěkně a docela výrazně, hodně ovocně s bylinkovým koncem a možná i trochou živočicha na konci, za mě jeden z favoritů, 81 b

obecně se mi na degustaci potvrdila někde v opilosti vyslovená hypotéza, že červená z Čech z ročníku 2014 se zdají být moc slibná a byť Morava asi bude rychle zapomenutá, tak u Čech by to tak vůbec být nemuselo, naopak 2014 má prý pěkně stavěné tříslovinky, tak musím zkusit :)


Žádné komentáře:

Okomentovat